søndag den 30. juli 2017

Ildhav af Chufo Llorens

Forfatter: Chufo Lloréns
Titel: Ildhav
Orig. titel: Mar de Fuego
Forlag: Katrin Agency
Udgivelse: 2011 (denne 2016)

Hørt som lydbog: 21 t. 6 m.
Oplæst af Thomas Leth Rasmussen







Baggrund for læsningen:
Da jeg endnu engang skulle finde en god bog at lytte til, i bilen på vej til arbejde, faldt jeg over 'Ildhav' og mindedes at have læst en god anmeldelse af netop denne. Beskrivelsen af fortællingen mindede mig meget om Ildefonso Falcones' forfatterskab, som jeg rigtig godt kan lide, så jeg valgte at kaste mig over den, trods fortællingen er meget lang. 

Kort resumé:
Skibsrederen Martí Barbany er en fremtrædende borger i Barcelona, med en god kontakt til grevskabet i Barcelona. Martís datter, Marta, kommer til hoffet, som hofdame, et sted hvor Martí forventer, at Marta er i sikkerhed, mens han skal ud på en større rejse, for at skaffe et skib, samt dets besætning, som han har mistet, tilbage. Marta befinder sig dog hurtigt på gyngende grund ved hoffet, som flyder med intriger og skandaler. Et andet sted i Barcelona, udtænker Bernabé Mainar skumle planer, for at hævne sig på en række borgere, som han mener, at have gjort ham uret. Iblandt disse borgere, befinder sig de mennesker, som står Marta nærmest.

Evaluering:
1100-tallets Barcelona byder på kærlighed, hævn, intriger, uretfærdighed og venskab; alt hvad sådan en type roman bør indeholde.  Jeg nød virkelig at lytte til denne fortælling, som førte mig rundt i Barcelonas gader, og viste mig både den pæne og den grimme side af byen. Jeg kom hurtigt til at holde af persongalleriet, som var stort og farverigt, omend en anelse forudsigeligt.

Én af de ting, som jeg synes går igen i det meste historiske fiktion jeg har læst er, at der er et meget stort skel mellem godt og ondt. Enten er man det ene, eller også er man det andet. Et eksempel er greveparrets tvillinger, hvor den ene er godheden selv, den anden er ondskaben selv. På trods af favorisering af forældrene, virker det lidt usandsynligt, at de to brødre udvikler sig i så forskellig retning. Der er ingen gråzoner, og dette kan godt virke en anelse unuanceret. Llorens er dog ikke bleg for at skille sig af med nogle af historiens gode karakterer, hvilket er et plus. Men det ville nu have været mere spændende, hvis der var flere karakterer som bevægede sig mellem det gode og det onde.

Jeg elsker denne type romaner, hvor der er lagt op til den helt store fortælling, som ofte følger en stor del af et liv på godt og ondt, hvilket denne bog ligeledes gør. Man følger Martas udvikling, fra at være en lille pige, til en giftemoden kvinde, samt Martí, fra at være en mand med et spædbarn, til en ældre mand. 

En forvirrende faktor var navnene. Altså greven som hedder Ramon Berenguer d. 1, har en søn ved navn Pere-Ramon, samt tvillingedrenge, med navnene Ramon Berenguer d. 2 og Berenguer Ramon d. 2. Altså det er jo bare de samme navne, som er byttet lidt rundt! Og i fortællingen benyttes alle navnene, som udgangspunkt, ikke. Så når der navnet Ramon nævnes, kan det sådan set være fire forskellige mænd! Det gav en del forvirring under lytningen, men idet disse navne er baseret på virkelig historie, kan jeg vel næppe klandre forfatteren for, at prøve at snøre mig. Herudover var navne som Barbany og Bernabé, som hurtigt kan forveksles, ikke med til at gøre det lettere. Heldigvis handlede de ovenstående personer så forskelligt, at man ofte kunne stykke sammen, hvem der var tale om, ud fra de handlinger der blev foretaget.

Hvad jeg ikke vidste, før jeg læste en anmeldelse hos 'Den lille Bogblog' var, at denne fortælling er en fortsættelse til bogen 'Jeg vil give dig verden'. At dette kan lade sig gøre, må jo betyde, at Ildhav er en fremragende selvstændig fortsættelse, dog ville jeg ønske at jeg havde været lidt mere skarp, og fået de to fortællinger i korrekt rækkefølge.

Jeg vil anbefale 'Ildhav' til alle, som er glade for historisk fiktion, og som kan lide at læse romaner med store armbevægelser, som strækker sig over mange år. Jeg vil dog anbefale at man læser 'Jeg vil give dig verden' først. Det ville jeg have gjort, hvis jeg havde vidst den fandtes. Med det sagt, kan denne sagtens læses selvstændigt.


Denne bog indgår i min læseudfordring for 2017, under kategorien 'Livsfaser', da fortællingen følger flere af karaktererne gennem en længere årrække.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar