mandag den 10. april 2017

Hvidt snit af Lotte Petri

Forfatter: Lotte Petri
Titel: Hvidt snit
Serie: Selma Eliassen #4
Forlag: Turbine
Udgivelse: 2015

318 sider







Baggrund for læsningen:
Jeg var til et blogger-event for nyligt, med fokus på krimi-genren. Her deltog Lotte Petri, hvor hun fortalte om sit forfatterskab, sin research og sine bøger. Faktisk sad jeg ved samme bord som hende under dagen, og hun virkede utrolig flink. Blandt de bøger jeg fik med hjem fra dagen, var bl.a. denne bog, som er fjerde bog i hendes serie om Selma Eliassen, og på trods af, at jeg ikke har læst de forrige, kastede jeg mig ud i at læse denne, da hendes oplæg havde vakt min interesse.

Kort resumé:
Der går rygter om, at der er en ulv løs i nordjylland, og da den findes død med menneskerester i mavesækken, går den store efterforskning igang. I kølvandet på dette fund dukker flere lig op, og der synes en sammenhæng mellem de døde, da det tyder på, at der er foretaget lobotomi/leukotomi på de afdøde. Efterforskingen fører os omkring nynazisme, genetiske sygdomme og historiske begivenheder i Sydafrika. Retsmedicineren Lone, forskeren Selma og betjenten Buchanan kommer alle på hårdt arbejde, for at løse denne gåde.

Evaluering:
Jeg havde lyst til noget let læsning, som kunne holde mig fanget og underholdt i nogle timer. Det kunne denne bog til dels opfylde. Bogen var let at gå til, med mange korte kapitler, som gav følelsen af action og hurtig fremgang, men samtidig var der nogle punkter, som irriterede mig en anelse. Jeg har som sådan ikke noget imod korte kapitler, men jeg synes at denne fortælling sprang lidt for meget fra person til person på meget kort tid. Prologen, samt de første seks kapitler introducerer hver en ny person, med en anden rolle og fortælling end den forrige. Idet kapitlerne er meget korte vil det sige, at jeg på de første 28 sider, blev introduceret til de første syv mennesker, som endnu ikke havde noget med hinanden at gøre. For mig virker det temmelig forvirrende, da det er første gang jeg hører om alle disse forskellige mennesker. Nu valgte jeg jo, at læse denne bog, på trods af, at jeg ikke havde læst de tre foregående, da jeg synes at dette ofte har fungeret fint med de krimiserier jeg har læst. Men her kan jeg ikke udelukke, at jeg måske havde haft lettere ved, at holde styr på de mange nye bekendtskaber, hvis jeg havde læst serien fra starten. Jeg vil tro, set i bakspejlet, at der er tre af de syv, som formentlig er introduceret i tidligere bøger.

Noget af det jeg hæftede mig meget ved, under Petris oplæg på blogger-eventet, var hendes grundige research og hendes forkærlighed for små sjove detaljer fra virkeligheden. Det synes jeg skinnede klart igennem fortællingen. Der var flere sjove detaljer, som jeg er overbevist om, at hun har fået bekræftet fra relevante personer, hvilket gav lidt ekstra til fortællingen. Dog føler jeg, at teorien omkring sygdomme, ulve, obduktioner og lignende, ofte var lidt malplaceret i fortællingen. Ikke at teorien ikke skulle fremgå, men den fremgik stort set altid under en dialog, hvor der så kom et uopfordret kort foredrag om emnet. Dette virkede ikke altid helt naturligt. Dog må jeg sige, at jeg langt hellere vil have teorien en anelse malplaceret, end jeg vil undvære den. I sidste ende giver det klart fortællingen lidt mere pondus. 

Generelt var jeg ikke så glad for dialogen, da jeg ofte syntes, at den virkede utroværdig. Hvis jeg lå på et rullebord, fikseret mod min vilje, og lige var blevet reddet fra en morder, ville 'hvor kender du egentlig morderen fra?' ikke være det første jeg sagde til redningsmanden.

Rent visuelt synes jeg, at denne bog er meget tiltalende, da forside-illustrationen er helt vildt flot. Forside-illustrationer på mange danske krimier minder meget om hinanden, men jeg synes, at denne bog skiller sig ud, i al sin enkelhed. 

Generelt faldt denne bog desværre ikke i min smag, og til kommende læsere, vil jeg anbefale at man starter fra seriens start, så tror jeg helt klart, at man får mest ud af bogen. Jeg vil dog sige, at denne bog har genvakt en tidligere interesse jeg havde, og har givet mig lyst til at læse den bog om psykokirurgi, som jeg har haft stående ulæst på min reol i flere år. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar