tirsdag den 4. april 2017

3 gode råd til bogbloggere - og hvorfor jeg ikke selv følger dem


Jeg har været til flere bogblogger-arrangementer gennem tiden, og nyder altid at være i selskab med mennesker der elsker bøger lige så højt som jeg selv gør. Til disse arrangementer uddeles ofte velmenene råd, dette kan være fra forfattere, fra forlag eller fra andre bogbloggere. Det er altid rart at få et godt råd, samt få sat ord på, hvad folk sætter pris på ved bogbloggge. I sidste ende er vi dog alle forskellige og har forskellige forhold til vores blogge.

Jeg vil her nævne tre rigtig gode råd jeg har fået (endda af flere omgange), som jeg dog ikke selv lever op til:

  • Skriv minimum 2-3 indlæg om ugen
Dette råd er kommet af flere omgange, og er et rigtig fint tip. Når man følger en blog er det super rart, at der ofte er noget nyt, så man ikke forgæves klikker ind på bloggen. Det er meget forskelligt hvor ofte læsere klikker ind, men det er klart, at de læsere, som tjekker blogindlæg dagligt, nok ikke bliver hængende på de blogs, som kun opdaterer én gang om måneden.

Hvorfor jeg ikke følger dette gode råd:
Jeg har, fra jeg startede min blog op, haft en personlig retningslinje, som hed minimum ét indlæg om ugen. Grunden til dette er, at jeg ved, at jeg ikke kan nå mere. Jeg hverken når at læse så mange bøger eller når at skrive så mange anmeldelser. Dog vil jeg gerne have at der kommer indlæg med en nogenlunde fast frekvens, så de følgere jeg har, ved hvad de kan forvente på min blog. Der er altså ingen grund til at tjekke dagligt, men hvis man tjekker ugentligt, burde der være noget nyt. I perioder hvor jeg får læst meget, eller har meget på hjerte, går der 4-5 dage mellem indlæggene, mens der i perioder hvor jeg ikke får læst godt kan gå over en uge mellem indlæggene. Jeg forsøger dog, at have lidt indlæg i baghånden fra de gode perioder, som jeg kan trække på i de lidt mere sløve, for at undgå en alt for stillestående blog.

  • Hold dig til én genre
Dette råd har jeg også hørt flere gange, og igen giver det super god mening, hvis man vil have nogle dedikerede læsere. Hvis man holder sig til enkelte genrer på sin blog, ved læserne præcis hvad de får når de læser med på din blog. Herudover kan du målrette dine resterende indlæg, så hele bloggen giver et helstøbt og samlet udtryk. Der er ingen tvivl om, at dette er en super god strategi, hvis man gerne vil have sin blog ud af starthullerne.

Hvorfor jeg ikke følger dette gode råd:
Jeg kan ikke følge dette råd, idet jeg ikke er en genre-læser. Jeg læser alt, hvad jeg synes lyder det mindste interessant, hvilket giver et noget spraglet udtryk på bloggen. Jeg er klar over, at nye læsere måske vil blive en anelse forvirrede, hvis de den ene dag læser en anmeldelse af en YA-bog, og den næste læser en anmeldelse af en historisk biografi. Der er stor risiko for at miste læsere, da de måske troede jeg var én type læser, men det så viser  sig, at jeg er en anden. Det er et forvirrende element på min blog, som jeg har accepteret, for jeg kan ikke begrænse min vidde i læsningen, uden at fjerne min læseglæde. Jeg kender dog flere der læser meget forskelligt, men kun anmelder bøger der falder indenfor deres blogs genre. Dette er jo en fin løsning, men til dette, når jeg simpelthen ikke at læse nok bøger.

  • Opsøg forlagene og få gode aftaler
Dette er et råd, som både er smart set fra et blog-strategisk, samt økonomisk synspunkt. Ved at lave gode aftaler med forlag, er der mulighed for at modtage anmelder-eksemplarer, men også mulighed for at opbygge et netværk, som kan byde på mange muligheder. Mange forlag har fået øjnene op for bogblogger-verdenen, og de inviterer både til større bog-events, samt til forfatter-træf med mere. Dette er alt sammen noget, som både er fantastisk at skrive om og læse om på blogge. Det giver stof til blogindlæg, samt pluspoint i netværket, hvilket er særligt værdifuldt, hvis man ønsker en karriere indenfor den verden.

Hvorfor jeg ikke følger dette gode råd:
Det skal med det samme siges, at jeg har modtaget mange anmelder-eksemplarer, og jeg siger ikke nej hvis jeg får tilbudt bøger der falder i min interesse. Jeg er også blevet inviteret til bog-arrangementer, hvilke jeg sætter stor pris på. Dog er det ikke noget jeg opsøger uopfordret. Ikke fordi jeg ikke vil, men simpelthen fordi, jeg ikke føler at have det overskud, som der skal til, for at opretholde en god kontakt. Når jeg modtager anmelder-eksemplarer, vil jeg gerne anmelde dem indenfor en overskuelig fremtid, og med det tempo jeg læser i, ja, så kommer jeg aldrig i bund, hvis jeg har en stor stak anmelder-eksemplarer stående. Derfor siger jeg ikke ja til mere end jeg kan rumme, og jeg efterspørger ikke selv. Herudover er der en anden lille detalje, som også gør en forskel i dette punkt, nemlig netværket. Jeg elsker at være en del af bogblogger-netværket, men forlags-netværket er ikke en fremtids-investering for mig, som det vil være for nogle andre. Jeg har en naturvidenskabelig baggrund og arbejder indenfor medicinalbranchen. Der ligger altså ikke en ambition om at gøre karriere indenfor forlagsbranchen eller lignende for mig, hvilket udmønter sig i, at alt hvad jeg foretager mig på min blog er rent lystbetonet.


Hermed er der givet tre rigtig fornuftige råd videre; følg dem eller lad være :)


10 kommentarer:

  1. Skidegodt indlæg! Og tak for de gode råd ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at du synes :)

      Slet
  2. Ej, hvor er det et godt indlæg. Det er rigtig gode råd, som jeg også selv har hørt igen og igen, men man skal altid huske at være tro mod sig selv og ikke prøve at være noget man ikke er, så bliver det alt for svært i længden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og i sidste ende skal det være sjovt at blogge :)

      Slet
  3. Virkelig fine råd og et rigtig godt indlæg! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du syntes om det :)

      Slet
  4. Virkelig dejlige råd. Tak for dem :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt hvis du kan bruge dem :)

      Slet
  5. Virkelig fint indlæg og rigtig gode råd - og dejligt du lige understreger hvor forskellige vi alle er. Der er ingen "rigtig" måde at gøre det på. Det vigtigste er, at man nyder det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert, i sidste ende er det jo en fritidsinteresse for de fleste af os :)

      Slet