søndag den 5. marts 2017

Bogbloggerevent på Københavns Hovedbibliotek


Jeg har idag været til et bogblogger-arrangement på Københavns Hovedbibliotek, arrangeret som et samarbejde mellem bloggen Mellem linjerne og festivalen KBH læser. Det var et super fint arrangement, som var stablet på benene, med mad, the, kaffe og god underholdning hele eftermiddagen fra 14-18. 

Efter en kort velkomst af de tre piger Sara, Rikke og Rikke, fra Mellem linjerne, kom det første forfatternavn på scenen, nemlig Thomas Clemen. Thomas Clemen er aktuel med 'Jeg er Sif' som udkommer d. 31. maj. Dog har deltagerne til eventet fået tilsendt den som E-bog, så man allerede nu kan læse fortællingen om Sif. Thomas Clemen fortalte om sin skriveproces i forbindelse med en ny bog, samt de udfordringer og bump på vejen det kan medføre.

Efter Thomas Clemen, kom Politikens pressechef Camilla Høy på scenen. Camilla Høy var enormt åben og ærlig, i sit oplæg omkring hvordan et forlag som Politiken ser på bogbloggere, og hvorledes vi kan hjælpe hinanden. Hun var enormt frisk, og det var meget interessant at få en forlagsvinkel på bogbloggeriet.


Herefter trådte forfatteren Jacob Weinreich til, som sammen med hans kollega Anders Rønnow Klarlund, har skrevet flere bøger under pseudonymet A. J. Kazinski, og nu også Anna Ekberg. Jacob Weinreich fortalte både om forfatter-samarbejdet, samt historien bag pseudonymerne. Ligeledes læste han op, at den nyeste bog 'Kærlighed for voksne', som udkommer d. 2. maj.

Julie Hastrup var næste forfatter på scenen. Med sit energiske og sprudlende jeg, fik hun fortalt om sin opvækst, som havde fået hende til at interessere sig for krimi-genren. Hun fortalte om hendes bog-serie, samt hendes nyeste bog 'Mirakelmanden', som udkommer 30. marts. Til denne bog, havde hun bl.a. været i Finland for at lave research, og herfra havde hun fået fremstillet en kort, ret vellykket, video-teaser til den nye udgivelse.

Efter Julie Hastrup, fulgte Lotte Petri, som ligeledes havde haft en interessant barndom, med en opvækst på et sindssyge-hospital (grundet sin fars arbejde). Også her begyndte hendes interesse for krimi-genren tidligt. Lotte Petri fortalte om hvordan hun lavede research til sine bøger, og hvilke spektakulære mennesker hun havde været i kontakt med i denne forbindelse. Det var virkelig interessant, at få lidt baggrund for hvordan en sådan krimi bliver til.

Herefter blev scenen overladt til Rikke Andrup, som sammen med Pernille Vørs står bag det nyopstartede forlag Drømmefangeren. Rikke fortalte om sin overgang fra, at være bogblogger, til at komme indenfor forlagsbranchen, samt hvordan det er, at være et lille nyopstartet forlag. Med Rikkes erfaring indenfor bloggerverdenen, kom hun ligeledes med nogle gode råd til os bloggere.


Det næstsidste oplæg, var Kathrine fra Bibliotekattens bøger i samtale med Anika Eibe, som både er forfatter og har en bogblog. Jeg følger begge blogs, og jeg synes det var meget fint at høre dem tale lidt frem og tilbage, omkring balanceni at være bogblogger og forfatter, samt samarbejder med forlag. Der blev lagt op til en smule debat, med nogle enkelte spørgsmål.

Det sidste punkt på programmet var dedikeret festivalen KBH læser, hvor der blev mulighed for at komme med gode idéer og indspark til festivalen som helhed.

Alt i alt, synes jeg, at det var et vellykket arrangement. Det var spændende at høre om de forskellige krimi-forfattere, og jeg må jo indrømme, at jeg ikke har læst noget af nogen af dem. Men min interesse blev helt sikkert vakt, og jeg tror især jeg skal forsøge mig med Julie Hastrup og Lotte Petris forfatterskaber, som særligt lød som bøger, jeg ville finde interessante.

Inden vi forlod arrangementet, fik jeg en pose under armen, med spændende titler, herunder en af Lotte Petris, hvilket jeg var særligt glad for. Jeg viser bøgerne frem i et kommende indlæg, sammen med et par andre nye bøger.



6 kommentarer:

  1. Dejligt med et recap, når man nu (desværre) ikke selv kunne være der! :)

    litcomprime.wordpress.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, man kan heller ikke nå det hele. Men det var bestemt et spændende arrangement :)

      Slet
  2. Det lyder til at du havde en hyggelig dag! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en rigtig hyggelig dag, med mange spændende oplæg :)

      Slet
  3. Lyder som et dejligt arrangement, og en dejlig dag for dig. :)

    SvarSlet