tirsdag den 15. november 2016

Bogforum 2016


Så er Bogforum 2016 et overstået kapitel, men et ret godt et! Jeg var afsted om søndagen med min søster, og jeg synes, at vi fik  nogle virkelig gode oplevelser. Der var ikke så mange must-see's foredrag for vores vedkommende, hvilket gjorde at dagen var mere afslappet end vanligt. Det gav os god tid til både, at høre foredrag, få signeringer og gå rundt og tjekke bogmarkedet ud. Jeg synes ikke, at der var helt lige så overfyldt som der har været de andre år, men om det var fordi, de havde taget flere haller i brug i år, eller fordi jeg har været afsted lørdag de andre år, er ikke til at sige.

Vi startede med at gå lidt rundt og danne os et overblik over messen. Vi var forbi Arnold Buscks stand, som havde været så søde at tilbyde mig en billet til arrangementet. Herudover fik jeg et net herfra med en masse fine ting i, samt chokolade, der holdt mig og min søster kørende hele dagen. Herefter fik vi set Don Rosa, som var i fuld gang med at tegne skitser til de tålmodige mennesker, som havde været virkelig tidligt oppe, for at stå i kø til dette.


Mens min søster fik en bog af Jan Guillou signeret, smuttede jeg hen til DreamLitt's stand og hørte lidt af interviewet med Katja Berger, som er aktuel med 'De 7 synder'. Det var dog en ret lille stand, og med støjen fra alle sider, havde jeg svært ved at høre så meget, desværre. 


Næste interview vi ville høre var med Don Rosa, men inden da fik vi lige klemt en signering af Peter Madsen ind. Jeg er stor fan af tegneren, og havde overvejet at medbringe en af mine Valhalla-bøger til signering. Sidste år fik jeg nemlig den fineste signering af ham i min 'Eventyrbogen'. Jeg lod dog 'Valhalla' blive hjemme, da jeg havde hørt om en ny julekalender-bog han havde udgivet i samarbejde med Sisse Bøe, som jeg nok gerne ville have fingrene i. Det fik jeg også, og endnu engang gav han den fineste signering, hvor han tog sig tid til, at lave en tegning i hver enkel bog han signerede.


Vi kom lidt for sent til interviewet med Don Rosa, men nåede stadig at høre det meste. Han er en pudsig mand, som var meget ærbødig overfor kollegaer, men ikke lagde skjul på sin foragt overfor hans tidligere arbejdsplads, som Disney-tegner.

Efter Don Rosa så vi et interview med Jørgen Lange Thomsen, som er aktuel med 'Berømte Dødsfald', som han har skrevet i samarbejde med Maria Helleberg. Jørgen Lange Thomsen er retsmediciner på OUH, og jeg er stødt på ham flere gange i forbindelse med min universitetstid. Jeg synes han er virkelig dygtig, og siden jeg har hørt om den nyudkomne bog, har jeg haft lyst til at se nærmere på den. Så selvfølgelig skulle vi høre dette interview. Det var spændende og også utrolig morsomt, på en ret morbid facon.

Vi sluttede dagen af med, at høre Erling Jepsen i samtale med Adrian Hughes omkring hans nyeste bog 'Gram-havet'. Og jeg tror jeg har sagt det før, men altså, Erling Jepsen er bare den mest underholdende mand at lytte til. Han er fyldt med historier fra hans liv, som, sagt med hans egne ord, er 'sandheden, som han husker den'. De bliver gengivet på den mest ydmyge og ægte facon, fyldt med den tørreste, jyske humor man kan komme i nærheden af. Jeg er vild med det, og endnu engang gik mig og min søster fra et interview med Erling Jepsen, i opløftet stemning, helt høje på hans fantastiske personlighed.


Så alt i alt var det en virkelig god dag. Bogforum skuffer aldrig, og jeg kom heller ikke helt tomhændet derfra. Jeg viser mine nye bøger og signeringer frem i næste indlæg om Bogforum.

Var i til Bogforum? Hvad var den bedste oplevelse i havde?

8 kommentarer:

  1. Åh, hvor lyder det til, du hyggede dig! For mit eget vedkommende var det vildt hektisk. Men sjovt. Jeg gad bare godt have hørt Don Rosa!

    SvarSlet
    Svar
    1. Don Rosa var bestemt også interessant, men det kan være svært at nå det hele :)

      Slet
  2. Lyder som en skøn dag. Søndag var eneste dag, jeg ikke var afsted, så det er dejligt at læse, der også var gang i den, og gode ting om søndagen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at det var første gang jeg oplevede søndag på Bogforum, og det var ganske fint, men mange spændende foredrag :)

      Slet
  3. Jeg ville så gerne have oplevet Don Rosa, oh well ... man kan ikke nå det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der sker virkelig også meget forskelligt på sådan en dag, så nej, man kan desværre ikke nå det hele. Selvom det ville være fedt hvis man kunne :)

      Slet
  4. Ser mit hår sådan ud bagfra? Hahaha. Ej, det var så godt at se dig lørdag - og dejligt at du havde en god dag <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja du kom lige med på billedet :) Det var rigtig hyggeligt at vi kunne ses lørdag :)

      Slet